Powrót do przeglądu
Artykuły eksperckie
19. lipca 2018

Sklejka na polskich drogach

W dobie nowoczesnych technologii i innowacyjnych materiałów nikomu przez myśl nie przeszłoby, że po naszych ulicach jeździ wciąż tak wiele samochodów „zbudowanych” z drewna.

W dobie nowoczesnych technologii i innowacyjnych materiałów nikomu przez myśl nie przeszłoby, że po naszych ulicach jeździ wciąż tak wiele samochodów „zbudowanych” z drewna. Nie chodzi jednak o naturalne drewno, a o sklejkę – materiał, który jest dużo lżejszy, bardziej odporny na uszkodzenia i występuje w tak wielu odmianach, że pozwala na nieograniczone wręcz zastosowania. 

Od historii po nowoczesność

Tym, którzy z branżą transportową mają mało do czynienia może się wydawać, że pomysł na stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach zniknął wraz z ostatnią prototypową Syrenką zaprojektowaną w zakładach FSO w latach 60. Tymczasem producenci najnowocześniejszych modeli samochodów – przede wszystkim dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych – wykorzystują właśnie kompozyty drewnopochodne, aby pojazdy te były jak najbardziej uniwersalne i funkcjonalne. Prześcigają się w zastosowaniu coraz lżejszych materiałów do ich budowy, bo obniżając masę własną pojazdu zwiększają możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomię spedycji. Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji. Ponadto uzyskiwane w procesie produkcji specjalne właściwości fizyczne i mechaniczne pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa, ale też nieograniczone możliwości aranżacji tego, czym podróżujemy. 

Różnorodność = wielość zastosowań

Technologia wytwarzania sklejki pozwala na nadawanie finalnemu produktowi różnorodnych właściwości fizycznych i mechanicznych. Zależą one od gatunku drewna, i układów fornirów, rodzaju kleju, sposobu wykończenia powierzchni.

W ofercie firmy JAF Polska znaleźć można szeroką gamę sklejek w wielu grubościach i formatach, m.in.: surowe sklejki brzozowe, topolowe, balsowe czy sklejki z powierzchniami pokrytymi filmem fenolowym, melaminowym lub fornirem.

Na podłogi, do ochrony i w czasie wolnym

Przykładem produktu najczęściej wykorzystywanego do produkcji skrzyń ładunkowych jest wodoodporna sklejka liściasta pokryta filmem fenolowym. Na podłogi stosowana jest zwykle – dostępna również w ofercie firmy JAF Polska – sklejka antypoślizgowa. Dzięki naklejeniu folii fenolowej z odciśniętym wzorem siatki, sklejka ta nadaje się do zastosowania w miejscach, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia. Dodatkowo powierzchnia foliowana podwyższa odporność sklejki na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie.

Z kolei sklejki surowe to produkt, który kochają firmy przeprowadzkowe i spedycyjne, a także przedsiębiorcy wykorzystujący swoje samochody do wszelkiego rodzaju transportów technicznych. Specjalnie wykonana zabudowa samochodu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek. Pozwala to przedłużyć żywotność i zachować estetykę wnętrza na wypadek ewentualnej późniejszej odsprzedaży.

Sklejka to również materiał, który pozwala nadać pojazdowi wyjątkowy, ekskluzywny charakter. Nowoczesne produkty takie jak np. cienka i lekka sklejka pokryta naturalnym fornirem są stosowane w wykończeniach nowoczesnych kamperów. Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem  melaminowym pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów, które znaleźć możemy np. we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach, czy np. mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała natomiast bywa wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach tak popularnych dziś food truck’ów. 

Czy kupując zapiekankę z ulubionego food trucka albo odbierając paczkę od kuriera pomyślelibyśmy, że to wszystko dzięki sklejce?